Aangezien de foto en het doek verschillende verhoudingen hebben schets ik een grove indeling rechtstreeks op het doek. Omdat de pot op de foto teveel rechts staat, plaats ik ‘m op de platte steen, die compositorisch op de goede plaats ligt. Ik wil het schilderij schilderen in een warm en in een koel deel, waarbij het glazuur van de pot het enig afwijkende kleuraccent wordt. |
Vervolgens zoek ik naar kleur en de verdeling van het koele en het warme gedeelte, de donkere en de lichte partijen.
Hoewel rotsen in de schaduw koel aandoen wil ik het geheel toch de suggestie van warmte geven. Het was die dag erg warm. De kleuren zinnen me niet; het geheel doet me te koel aan. |
De gele en violette partijen maak ik daarom oranje-rood; de uitgehouwen rots blauw-violet. Daarna geef ik het hele schilderij een wassing van cadmium oranje. De chaos is compleet. |
Om de chaos onder controle te krijgen ben ik een tijd aan het tobben geweest met de overgang van de rotspartij boven de trap naar het rechtergedeelte van het schilderij. Wat er op de foto zichtbaar is, zag er op het schilderij perspectivisch onlogisch uit Ik begin me af te vragen wie het gevecht gaat winnen: het schilderij of ik. Ik doe nog een paar vergeefse pogingen en zet het ding gefrustreerd weg..... |
.....om het een poos later tevoorschijn te halen. De foto berg ik weg, omdat ik me niet meer door de foto wil laten afleiden. Als ik buiten schilder ga ik daarom op een gegeven ogenblik met mijn rug naar mijn ‘voorbeeld’ zitten. De blauwe rotswand laat ik aansluiten op een muur van gestapelde stenen (die ik elders in het complex zag). De platte kei onder de bloempot vind ik overbodig en schilder hem weg. De donkere en lichte partijen zet ik wat aan om het horizontale aspect in de compositie te benadrukken. |
Hoewel ik nu greep op het schilderij begin te krijgen, ben ik er nog niet. De stenen muur rechts vind ik te donker; de lichte plekken op de rotstreden te licht; de bloempot zweeft en moet nog in model worden gebracht. |
Omdat ik de kleurstelling te onrustig vind, demp ik de violetten met blauwen en voeg meer oker toe aan de roden. Vervolgens rond ik het schilderij af door details en accenten aan te brengen, en de bloempot te fatsoeneren. |
Gebruikte materialen
Verf acryl Liquitex kleuren:
- cadmium red medium
- alizarin crimson
- yellow ochre
- cadmium orange
- Van Dyke red hue
- prism violet
- cereleum blue
- ultramarine blue
- prussian blue
- titan white
- sap green
|